STATUT STOWARZYSZENIA NAUKOWEGO „VIA LINGUAE”
PRZY UNIWERSYTECIE ŚLĄSKIM W KATOWICACH
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1.
Stowarzyszenie Naukowe „Via Linguae” przy Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, zwane w dalszych postanowieniach Statutu „Stowarzyszeniem”, działa na podstawie przepisów ustawy „Prawo o stowarzyszeniach” z dnia 7 kwietnia 1989 roku (Dz.U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późniejszych zmianami) oraz na podstawie postanowień niniejszego Statutu.
Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej: Stowarzyszenie „Via Linguae”.
§ 2.
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Zadania mieszczące się w zakresie działalności statutowej Stowarzyszenia mogą być realizowane także poza granicami kraju.
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Katowice.
§ 3.
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele i programy działania oraz struktury organizacyjne, a także uchwala akty wewnętrzne dotyczące działalności.
§ 4.
Działalność Stowarzyszenia opiera się przede wszystkim na pracy społecznej jego członków.
Do prowadzenia swych działań Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
§ 5.
Stowarzyszenie może używać pieczęci, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, oraz wyróżniającego Stowarzyszenie znaku graficznego.
§ 6.
Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.
Rozdział II. Cele i sposoby działania
§ 7.
Celami Stowarzyszenia są:
- działania na rzecz wzrostu świadomości językowej użytkowników polszczyzny;
- upowszechnianie dobrych, tj. poprawnych, właściwych oraz kulturalnych, społecznych praktyk komunikacyjnych, głównie w organach administracji państwowej, instytucjach edukacyjnych i kulturalnych oraz w podmiotach gospodarczych zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego;
- propagowanie, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży na każdym etapie edukacji, przekonania, że język jest wartością;
- popularyzacja wiedzy o języku polskim i działalność kulturalnojęzykowa;
- działania na rzecz ochrony praw obywatelskich, równych praw kobiet i mężczyzn, różnych grup wiekowych oraz mniejszości, a także propagowania postaw obywatelskiej aktywności i odpowiedzialności;
- działania służące pokonywaniu barier społecznych i językowych oraz wyrównywaniu szans grup słabszych lub zagrożonych społecznym wykluczeniem (m.in. osób z wadami wymowy, mniejszości, uchodźców, dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych patologią i ubóstwem lub terenów zaniedbanych gospodarczo, społecznie, kulturowo);
- wspieranie i podejmowanie działań o charakterze edukacyjnym, naukowym, kulturalnym, artystycznym oraz inicjatyw służących ochronie dóbr kultury i tradycji;
- udzielanie wsparcia inicjatywom zgodnym z celami Stowarzyszenia.
§ 8.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- prowadzenie badań naukowych oraz działalności informacyjnej i wydawniczej;
- organizowanie seminariów, szkoleń, kursów, warsztatów, wykładów, pogadanek, konferencji, debat i wyjazdów naukowych, konkursów, zjazdów środowisk itp.;
- promocję wiedzy o języku polskim;
- współpracę i wzajemną pomoc członków Stowarzyszenia;
- współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Stowarzyszenia;
- współpracę z krajowymi i zagranicznymi osobami fizycznymi i prawnymi, przedsiębiorstwami, wszelkimi instytucjami, szkołami wyższymi i ośrodkami badawczymi w zakresie wymienionym w celach działania Stowarzyszenia;
- gromadzenie funduszy i środków ruchomych celem wspierania działalności Stowarzyszenia;
- fundowanie stypendiów, grantów i nagród;
- prowadzenie działalności integrującej członków Stowarzyszenia.
§ 9.
Cele Stowarzyszenia mogą być osiągane zarówno poprzez działalność nieodpłatną, jak i odpłatną pożytku publicznego prowadzoną przez Stowarzyszenie.
§ 10.
Stowarzyszenie może zostać członkiem polskich i międzynarodowych organizacji o podobnych celach działania na zasadach autonomii.
Rozdział III. Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 11.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych,
- wspierających.
§ 12.
Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, która złoży pisemną deklarację przynależności.
Członkiem Stowarzyszenia może być zarówno obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, jak i cudzoziemiec, który mieszka w Polsce lub przebywa poza jej granicami.
Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia przyjmowani są na podstawie pisemnej deklaracji przez Zarząd Stowarzyszenia zwykłą większością głosów w drodze uchwały.
§ 13.
Członkiem honorowym może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona w realizowaniu celów Stowarzyszenia.
Nadanie godności członka honorowego następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej przy 2/3 głosów pozytywnych na wniosek Zarządu.
§ 14.
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która wspiera jego działania w sposób finansowy, rzeczowy lub merytoryczny.
Formę i rodzaj wspierania Stowarzyszenia członkowie wspierający ustalą z Zarządem Stowarzyszenia.
Nadanie godności członka wspierającego następuje po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu.
§ 15.
- Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają prawo do:
- biernego i czynnego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia;
- uczestniczenia i głosowania w Walnym Zebraniu Członków;
- korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia;
- uczestniczenia w zebraniach, odczytach, szkoleniach, konferencjach, sympozjach itp., organizowanych lub współorganizowanych przez Stowarzyszenie;
- korzystania z rekomendacji, gwarancji i opieki Stowarzyszenia w swojej działalności, o ile ta nie jest sprzeczna z działaniem celowym Stowarzyszenia;
- zgłaszania opinii wniosków i postulatów dotyczących działalności Stowarzyszenia pod adresem jego władz;
- występowania do Zarządu z wszelką inicjatywą;
- korzystania z innych możliwości, jakie stwarza swoim członkom Stowarzyszenie
2. Członkowie zwyczajni są zobowiązani:
- aktywnie uczestniczyć w realizacji celów Stowarzyszenia;
- przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;
- regularnie opłacać składki członkowskie;
- swoją postawą i działaniami przyczyniać się do wzrostu roli i znaczenia Stowarzyszenia oraz dbać o jego dobre imię.
§ 16.
Członkowie honorowi i wspierający nie posiadają biernego i czynnego prawa wyborczego, mogą być jednak głosem doradczym w statutowych działaniach Stowarzyszenia, ale bez prawa głosu stanowiącego. Poza tym mają takie same prawa jak członkowie zwyczajni.
Członkowie honorowi wspierają Stowarzyszenie swoim doświadczeniem i autorytetem naukowym oraz społecznym.
Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
Członkowie wspierający – osoby prawne – działają przez swoich przedstawicieli.
Członek wspierający zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.
Członek honorowy zwolniony jest z opłacania składek członkowskich oraz z aktywnego uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia.
§ 17.
1. Członkostwo zwyczajne może ustać w przypadku:
a. dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi;
b. skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, ; decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd;
c. skreślenia z listy członków na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków na pisemny umotywowany wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 członków Stowarzyszenia, którego podstawą jest zarzut działania w sprzeczności ze Statutem oraz uchwałami Stowarzyszenia.
2. Członkostwo honorowe może wygasnąć przez:
a. dobrowolne zrzeczenie się zgłoszone na piśmie;
b. skreślenie z listy członków honorowych wskutek działań rażąco sprzecznych z celami statutowymi Stowarzyszenia na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków na wniosek Zarządu.
3. Członkostwo wspierające może wygasnąć przez:
a. dobrowolne zrzeczenie się zgłoszone na piśmie;
b. skreślenie z listy członków wspierających na podstawie uchwały Zarządu wskutek zaprzestania wspierania Stowarzyszenia przez okres co najmniej 3 lat lub w następstwie działań rażąco sprzecznych z celami statutowymi Stowarzyszenia.
4. O skreśleniu z listy członków Stowarzyszenia Zarząd informuje pisemnie drogą elektroniczną bądź tradycyjną.
5. Członkostwo zwyczajne, honorowe i wspierające (członka będącego osobą prawną) ustaje w przypadku rozwiązania Stowarzyszenia, a także w przypadku utraty pełnej zdolności do czynności prawnych (ubezwłasnowolnienia) członka Stowarzyszenia oraz w przypadku jego śmierci. W przypadku członka wspierającego wygasa ono również wraz z utratą przez niego osobowości prawnej.
6. W przypadku śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego Stowarzyszenia, utratę członkostwa stwierdza Zarząd, uwzględniając zmianę w liście członków Stowarzyszenia.
Rozdział IV. Struktura organizacyjna Stowarzyszenia
§ 18.
- Władzami Stowarzyszenia są:
a. Walne Zebranie Członków;
b. Zarząd;
c. Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja władz wybieralnych Stowarzyszenia, tj. Zarządu i Komisji Rewizyjnej, trwa 4 lata.
§ 19. Walne Zebranie Członków
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co cztery lata jako sprawozdawczo-wyborcze.
O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków pocztą elektroniczną i na stronie internetowej Stowarzyszenia.
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy – na podstawie uchwały Zarządu;
- na żądanie Komisji Rewizyjnej;
- na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powinno być zwołane w terminie do 28 dni od dnia otrzymania żądania, wniosku lub podjętej własnej uchwały, nie licząc jednak okresu wakacji letnich (lipiec–sierpień), i powinno obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane. O jego terminie członkowie powinni być powiadomieni co najmniej 14 dni wcześniej pocztą elektroniczną i na stronie internetowej Stowarzyszenia.
§ 20.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- określanie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia;
- wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
- podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną i członków;
- uchwalanie zmian statutowych zwykłą większością głosów;
- ustalanie wysokości rocznej składki członkowskiej;
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku;
- podejmowanie innych uchwał, które wymagają decyzji Walnego Zebrania Członków.
§ 21.
Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków w pierwszym terminie, a bez względu na liczbę obecnych członków w drugim terminie, który może być wyznaczony pół godziny później tego samego dnia.
Każdemu członkowi zwyczajnemu przysługuje jeden głos.
Członkowie Zarządu nie biorą udziału w głosowaniu dotyczącym udzielenia im absolutorium.
Głosowanie na Walnym Zebraniu jest jawne. Wybór władz Stowarzyszenia odbywa się w głosowaniu tajnym.
We wszystkich innych sprawach Walne Zebranie może uchwalić głosowanie tajne na wniosek co najmniej dwóch członków obecnych na Walnym Zebraniu.
Z obrad Walnego Zebrania sporządzany jest protokół, który winien być podpisany przez przewodniczącego i sekretarza Walnego Zebrania.
§ 22. Zarząd
Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, wykonuje uchwały Walnego Zebrania Członków oraz zalecenia Komisji Rewizyjnej, reprezentuje stowarzyszenie na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
Zarząd składa się z 4 do 7 osób wybieranych spośród członków Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków.
Zarząd konstytuuje się sam, wybierając ze swego grona prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika, a także, jeśli wybrano więcej osób, członka bądź członków Zarządu.
Zarząd może uzupełnić swój skład o nowych członków w trybie kooptacji, jeśli skład Zarządu uległ zmniejszeniu w czasie trwania kadencji. W trybie tym można powołać nie więcej niż 1/3 liczby członków Zarządu.
Członkowie Zarządu Stowarzyszenia nie mogą być osobami skazanymi prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. Wszyscy członkowie Zarządu składają pisemne oświadczenia w tej sprawie.
§ 23.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków Zarządu.
- W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć bez prawa głosu stanowiącego członkowie Komisji Rewizyjnej oraz zaproszeni goście.
- Posiedzenia Zarządu są protokołowane.
§ 24.
Do zakresu działania Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia;
- realizowanie celów Stowarzyszenia oraz uchwał Walnego Zebrania Członków;
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia;
- ustalanie planów działalności i budżetu Stowarzyszenia oraz zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania;
- podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich i prowadzenie dokumentacji członkowskiej;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków;
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków raz w roku;
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działania w jego imieniu;
- inicjowanie i prowadzenie innych prac wynikających z postanowień Statutu;
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników Stowarzyszenia, podejmowanie uchwał w sprawach Stowarzyszenia nienależących do właściwości innych władz.
§ 25. Komisja Rewizyjna
Komisja Rewizyjna jako organ kontroli Stowarzyszenia jest niezależna od Zarządu Stowarzyszenia.
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych spośród członków Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków.
Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę i sekretarza.
Komisja Rewizyjna może uzupełnić swój skład o nowych członków w trybie kooptacji, jeśli jej skład uległ zmniejszeniu w czasie trwania kadencji. W trybie tym można powołać nie więcej niż 1/3 liczby członków Komisji Rewizyjnej.
Członkowie Komisji Rewizyjnej:
- nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej podpisują stosowne oświadczenia w tej sprawie.
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności wszystkich członków Komisji Rewizyjnej.
§ 26.
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia, a w szczególności gospodarki finansowej Stowarzyszenia;
- kontrola bieżącej działalności Zarządu;
- ocena pracy Zarządu oraz sporządzanie sprawozdań i bilansów;
- występowanie z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania zebrania posiedzenia Zarządu;
- składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności i wnioskami dotyczącymi udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi;
- przedstawianie Zarządowi wniosków w sprawie działalności Stowarzyszenia.
§ 27.
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
Członkowie Komisji mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu bez prawa głosu stanowiącego.
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
§ 28.
Organy Stowarzyszenia mogą uchwalać w granicach Statutu Stowarzyszenia regulaminy dla określenia toku swoich czynności.
Rozdział V. Majątek Stowarzyszenia
§ 29.
Majątek Stowarzyszenia stanowią ruchomości i fundusze.
Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- składki członkowskie;
- wpływy z własnej działalności statutowej;
- granty i dotacje krajowe, unijne oraz pozaunijne programy pomocowe;
- dotacje, subwencje, udziały i lokaty;
- zapisy, datki, darowizny i spadki;
- dochody z majątku Stowarzyszenia, a w szczególności odsetki z lokat i rachunków bankowych oraz innych form oszczędności.
Wszelkie środki pieniężne powinny być przechowywane wyłącznie na kontach Stowarzyszenia.
§ 30.
Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.
Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Stowarzyszenia ustala Zarząd.
Wysokość oraz częstotliwość wpłacania składek członkowskich (nie częściej niż raz w roku) określa Zarząd Stowarzyszenia. Informację o wysokości składki podaje Zarząd na corocznym Walnym Zgromadzeniu Członków.
Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, według zasad określonych przez Zarząd Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział VI. Sposób reprezentacji
§ 31.
Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.
Rozdział VII. Postanowienia końcowe
§ 32.
Rozwiązanie się Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej zwykłą większością głosów.
W razie podjęcia przez Walne Zebranie Członków uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie określa sposób jego likwidacji oraz cel i sposób przeznaczenia majątku Stowarzyszenia i dokonuje również wyboru likwidatorów.